Tuesday, November 25, 2014

As-Sisi : Mesir Bersedia Menjadi Pelindung Israel

Presiden Mesir, Abdul Fattah al-Sisi memberitahu kepada salah sebuah akhbar Itali bahawa negaranya bersedia untuk menghantar tentera ke Palestin bagi menjamin keselamatan Israel dan bekerjasama menentang keganasan.



Dalam satu temu bual dengan akhbar Itali Corriere della Sera, AS-Sisi berkata: "Kami bersedia untuk menghantar pasukan tentera ke Palestin Mereka bagi membantu polis tempatan dan memberi jaminan kepada Israel."

Menurut Reuters, As-Sisi menambah dalam kenyataannya bahawa beliau telah bercakap tentang idea ini 'panjang lebar' dengan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Presiden Pihak Berkuasa Palestin Mahmoud Abbas.

As-Sisi mengetuai tentera rampasan kuasa Julai 2013 yang menggulingkan presiden pertama yang dipilih secara demokrasi Mesir, Dr Mohamed Morsi. Sejak itu, kerajaan Mesir telah berjaya mengekang gerakan Ikhwanul Muslimin, dan menjadi dalang pengepungan Israel di Palestin di Semenanjung Gaza dengan menutup penyeberangan Rafah Sempadan bagi meningkatkan tekanan terhadap gerakan perlawanan Islam Hamas, yang merupakan sekutu Ikhwanul Muslimin.

Sumber : Middle East Monitor (MEMO)

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook