Monday, June 2, 2014

Iran mesti merubah pendirian Syria

Rundingan perdamaian antara Arab -Iran dijangka akan diadakan pada pertengahan bulan ini bagi membuka jalan untuk era baru dalam hubungan antara kedua-dua negara, kata seorang diplomat ahli tertinggi Amerika Syarikat .


"AS menggalakkan Riyadh dan Tehran untuk menamatkan pertikaian diantara mereka ," memetik daripada petikan Kuwait Al- Rai harian.

Seorang penganalisis Arab , bagaimanapun, rundingan ini tidak akan berjaya selagi Iran meneruskan sokongan mereka terhadap rejim Syria.

Penganalisis politik Arab, Jamal Khashoggi berkata beliau tidak yakin mengenai rundingan ini akan berjaya kerana pendirian Iran yang tegas mengenai isu Syria.

Bercakap dengan Arab News , beliau berkata " Iran telah menduduki Syria " dengan memberikan sokongan ketenteraan kepada Bashar Assad untuk kekal berkuasa . Beliau menuduh Iran berjuang untuk memerangi pihak Assad.

Khashoggi , yang juga Pengurus Besar daripada saluran berita Al -Arab, berkata beliau "geli hati" dengan langkah AS untuk mendamaikan Saudi dan Iran .

"Kami bersedia untuk mendengar apa yang rakyat Iran katakan, tetapi ini tidak akan menjamin kejayaan. Iran perlu berhenti menyokong rejim Assad untuk membuat rundingan yang bermakna, "katanya.

Khashoggi berkata, rakyat Iran telah bertindak seperti pegawai Israel melanggar sempadan negara-negara 'dan kemudian memanggil untuk mengadakan rundingan.

" Iran mahu mengheret kita ke dalam dialog yang panjang dan mengalihkan perhatian daripada isu pokok di Syria. "

Sumber : Arab News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook