Monday, May 26, 2014

Krisis Ukraine : Rusia 'terbuka untuk berdialog' dengan pemimpin baru

Rusia berkata , mereka "sedia berdialog" dengan presiden baru Ukraine. Walau bagaimanapun, Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov berkata, operasi tentera mesti berakhir terhadap puak pemisah di timur.


Encik Poroshenko berkata, beliau akan bertemu dengan pemimpin Rusia tidak lama lagi , namun berikrar untuk mengambil jalan yang sukar pada mana-mana kumpulan pemisah bersenjata.

Pergolakan terus di timur dengan militia pro-Rusia untuk menghentikan penerbangan di lapangan terbang Donetsk. Bertempur kini dilaporkan di sana, dengan asap hitam tebal yang semakin meningkat yang datang daripada kawasan itu.

Encik Lavrov pada sidang akhbar di Moscow: "Kami bersedia untuk berdialog dengan wakil-wakil Kiev, dengan Petro Poroshenko."

Beliau juga berkata, EU dan AS tidak perlu kepada orang tengah, malah  memberi amaran kepada Kiev bahawa operasi ketenteraan yang berterusan terhadap puak pemisah merupakan "kesilapan amat besar '.

Beliau berkata lagi: "Sebagai presiden kami, [Vladimir Putin] telah berkata, kita hendaklah mengira keputusan ungkapan kehendak rakyat Ukraine dengan hormat."

Tetapi ditolak dengan berkata Kiev juga perlu melayan rakyatnya dengan penuh hormat dan dialog dengan pihak timur perlu diadakan untuk menyelesaikan krisis.

Sumber : Arab News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook