Monday, February 24, 2014

170 Tentera Rejim Tewas Dalam Pertempuran di Qunaitirah

QUNAITIRAH - Pasukan rezim Nusairiyah dan militia Syiah telah melancarkan satu Operasi Ketenteraan melibatkan skala besar dalam tempoh beberapa hari di Wilayah Qunaitirah.  Operasi Ketenteraan tersebut berpusat di wilayah tengah dan barat Qunaitirah bertujuan untuk merebut kembali 15 daerah dan Markas Ketenteraan yang mana telah berjaya dibebaskan oleh para mujahidin.

Video yang dirakam oleh agensi Berita Orient menunjukkan mayat tentera rejim Nusairiyah yang berserakan di desa Hijjah, iaitu sempadan utama pasukan rezim Nusairiyah Suriah menyerang wilayah tengah dan barat Qunaitirah. Mereka tewas setelah pertempuran sengit dengan para mujahidin Islam dari kumpulan Harakah Al- Mutsanna Islamiyah yang bergabung dengan Harakah Ahrar As-Syam Islamiyah dan Jabhah Nushrah serta beberapa kumpulan Mujahidin yang lain.

Rezim Nusairiyah Suriah telah mengerahkan ratusan tenteranya bergerak bersama 20 buah kereta kebal. Mereka bergerak daripada arah kota Harba bersempadan dengan desa Hijjah. Sumber ketenteraan telah menyatakan bahawa para mujahidin berjaya menewaskan komandan Operasi Ketenteraan rezim Nusairiyah Suriah di desa Hijjah dan sekitar 20 orang tentera yang lain terbunuh dalam pertempuran sengit berlaku di kawasan jalan raya Hani Halabat. Para pejuang juga berjaya menghancurkan sebuah kereta kebal T72 serta 2 buah kereta kebal. Salah seorang komandan telah melaporkan kepada agensi Berita Orient bahawa hampir 170 orang tentera rejim Nusairiyah telah tewas dalam pertempuran sengit yang berlangsung sejak tiga hari lalu.

Walaubagaimanapun, 25 orang tentera rejim telah dikesan berpaling tadah dan dilaporkan membawa kereta kebal Kabur dan sebuah BMP ke Haarah dan Hijjah. Pada masa yang sama juga, para mujahidin telah merampas tiga buah kereta kebal milik pasukan rejim Nusairiyah yang dikesan telah bergerak dari salah satu kawasan di kota Reynah menuju ke Qunaitirah.

Manakala dari kawasan Qunaitirah Barat, sebahagian para mujahidin yang bertempur di sana telah berjaya menghancurkan sebuah kereta kebal milik pasukan rejim yang  berada di Bukit Tal Ahmar. Sehingga kini para mujahidin masih mengepung pasukan rezim Nusairiyah yang berpusat di kawasan bukit Tal Ahmar.

Untuk keluar dari kepungan mujahidin, rejim Nusairiyah didapati telah melancarkan serangan melalui udara di sekitar desa Harrah dan Hijjah.  Aktivis Kemanusiaan melaporkan kepada media bahawa pesawat tempur rezim Nusairiyah menggunakan bom kluster dan bom Fosforus di kawasan berkenaan setelah kekalahan besar yang dialami mereka sebelum itu.

Sumber : Arrahmah.com

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook