Friday, January 3, 2014

Turki Bertegas Untuk Menolak Sebarang Perbicaraan Pengampunan


ANKARA - Timbalan Perdana Menteri Turki mengeluarkan kenyataan terbaru mengenai keputusan pihak kerajaan Turki bertegas menolak sebarang perbicaraan bagi pegawai-pegawai tentera yang dipenjara kerana disabitkan kesalahan berkomplot dalam menggulingkan kerajaan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan.

Bulent Arinc menyatakan mengenai perkara tersebut sehari setelah beliau mendedahkan bahawa tentera Turki menuntut untuk melaksanakan semula perbicaraan bagi pegawai yang terbabit dalam kesalahan, menuduh pihak polis dan badan kehakiman mereka keterangan dalam dua kes berasingan.

"Tiada siapa yang terkecuali daripada peraturan yang telah ditetapkan ini,"Ujar Arinc kepada pemberita."Setakat ini pihak kerajaan tidak mempunyai sebarnag rancangan."

Walaubagaimanapun dia berkata bahawa hak untuk mengadakan perbicaraan yang adil adalah perlu dan merupakan tindakan yang  sepatutnya. Sejak tahun 2012 sehingga 2013, beratus-ratus  pegawai tentera termasuk bekas ketua tentera Ketua Ilker Basbug didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara dalam tempoh yang agak lama setelah disabitkan kesalahan berkomplot menggulingkan kerajaan.

Kuasa tentera walau bukan keseluruhan tetapi majoritinya sehingga kini masih mendominasi dan berpegang dengan prinsip sekular, bahkan sehingga kini tentera terlibat secara langsung dalam tiga siri rampasan kuasa sejak 1960 sehinggalah tertubuhnya sebuah kerajaan Islam bermula pada tahun 1997. Akan tetapi, sejak tahun 2002 Erdogan mengambil tindakan dengan membawa beberapa kes-kes mahkamah yang melibatkan tentera.

Kuasa tentera dilihat kembali apabila dikatakan turut terlibat dalam krisis politik yang tercetus berikutan siasatan rasuah yang melibatkan golongan berpengaruh. Secara tidak langsung telah mendedahkan perebutan kuasa dan pergolakan kembali antara Erdogan dan penyokong Fethullah Gulen yang mempunyai pengaruh dalam pasukan polis dan badan kehakiman.

Penasihat tertinggi Politik, Yalcin Akdogan telah mengeluarkan kenyataan bahawa mana-mana pihak yang menolak tentera adalah mereka yang turut tidak bersetuju mengenai siasatan rasuah yang berlaku dalam kerajaan.

Sumber : Arab.News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook